Wat zijn ze groot !!

22 juni 2015 - Vancouver Island, Canada

Na gisteren een rondje rainforrest te hebben gelopen en daarna te hebben gerelaxt op het strand van longbeach stond er vandaag een volle dag op het programma met als hoogtepunt: whale-watchen !

Na een ontbijtje besloten we al op tijd het dorpje in te gaan, nog paar boodschapjes en dan op naar Jamie's Whalewatching. We zijn ruim op tijd, maar het parkeerterrein is niet zo groot dus paar keer steken om onze Minnie Winnie te kunnen parkeren. Eenmaal binnen moeten we ff wachten, maar dan wordt de zodiac-tour van 12:00 opgeroepen....we worden een ruimte in geloodst, korte uitleg en op de gok krijg je je pak aan. En denk bij pak; heel groot, dik rood pak.....het is gelijk een zwemvest. Na dit pak aan te hebben getrokken komt er een doos met handschoenen en 1 met mutsen tevoorschijn voor de kou op de boot. Car heeft heel de camera met grote zorg ingepakt en kijkt nogmaals bedenkelijk naar de (door mij uitgekozen) tour. Op naar de boot ! Ruimte voor 12 man en vrouw....we zitten bijna vooraan, laat de tocht maar beginnen. Spektakel op de boot en wat een mooie omgeving !! We varen door verschillende inlets en zien bomen, bomen, bergen en eilandjes,  een bald eagle en vervolgens 2 wolven (schijnt heel bijzonder te zijn); we kijken hoe te over strandjes lopen en op rotsen klimmen op zoek naar eten. We vervolgen onze toch, zien zeehonden en dan maken we een scherpe bocht naar rechts.......we zien water opspuiten en jaar daar zijn ze walvissen !! 2 moeders en 2 kalven in een baai; ze komen regelmatig omhoog en spuiten water, ook zien we vinnen en staarten boven het water. Grijze walvissen zijn het en die worden 13-14 meter, wow wat indrukwekkend ! Ze komen (dankzij de zoadic denk ik) ook heel dicht bij onze boot zodat we het goed kunnen zien, horen en ervaren. We blijven hier best wel een tijdje, maar dan is het tijd verder te gaan, na een stukje varen stoppen we weer; zee-otters recht vooruit een groep van een stuk of 10 dieren, wat zijn ze schattig ! Ze drijven op hen rug en draaien af en toe een rondje, lekker genietend van het kalme weer vandaag. De tijd vliegt voorbij en we gaan langzaam aan weer terug naar de haven, maar eerst nog langs een sea-lion kolonie; zijn ook niet mis met hun 2,5 meter ! Ze maken flink lawaai en we gaan verder, na nog meer otters en bald-eagles komen we terug in haven...wat een ervaring en wat een avontuur !

Pakken uit en tijd voor de lunch, je wordt er hongerig van op zee. Lekker op terras gezeten !

Na nog een rondje door het dorp terug naar de RV, vanavond noodles met kip op het menu en die kip moet nog wel ff marineren.

Vanavond na het eten hebben we nog een strandwandeling gemaakt, waarbij we zee-komkommers hebben gezien. Suzanne en ik zijn druk op zoek geweest naar sand-dollars.....opbrengst 0 gevonden...terwijl Car en Martin prachtige foto's hebben gemaakt ! We hebben alleen onze weg door het pikdonker met zaklamp moeten terug vinden, gelukkig geen beer tegengekomen.

Op de zodiak walvissen spotten! Super gaaf!Whale watching

1. Jos jansen:
    23 juni 2015
    moet wel een geweldige ervaring zijn gewest om ze in het echt te zien.
  2. Carla:
    23 juni 2015
    Mooi " Zodiac" avontuur en mooie dieren op deze tocht gespot!
    Ik ben benieuwd naar de foto's: Carla zal er best veel gemaakt hebben.
    Geniet nog lekker Daaro van t Canadese avontuur.
  3. Ben en Maaike:
    23 juni 2015
    Hi meiden wat een prachtige dag weer! Al die dieren weer gezspot. We willen dadelijk wel alle foto's zien en de verhalen uitgebreid horen. Volgens mij zijn jullie ook "verkocht" aan het reizen met een camper. Geniet er nog volop van !